Yakima HighRoad czy Thule UpRide – jaki uchwyt rowerowy na dach wybrać? Recenzja produktów.

Recenzje

Wzięliśmy pod lupę 2 najpopularniejsze uchwyty rowerowe z naszej oferty marek zza granicy. Yakima to firma znana za oceanem i stamtąd się wywodząca. Dostarcza akcesoria, które są syntezą funkcjonalnych rozwiązań okraszonych atrakcyjnym nowoczesnym i aerodynamicznym designem.

Thule zaś to europejska, a dokładniej szwedzka propozycja, która na polskim rynku istnieje już jakiś czas i zdążyła zaskarbić sobie sympatię użytkowników.

Co łączy, a co różni uchwyty rowerowe wiodących zagranicznych marek? Na to pytanie odpowie nasz ekspert – Dyrektor Handlowy w firmie Taurus: Jacek Radosz.

Konstrukcje rowerowe stają się coraz bardziej zróżnicowane, a samochody stają się coraz większe i wyższe. Popularne bagażniki dachowe coraz częściej ustępują platformom rowerowym montowanym na hak, które są nie tylko łatwiejsze do załadowania, ale także bardziej aerodynamiczne.

Yakima-HighRoad-vs-Thule-UpRide-zaladowane-rowery.jpg

Yakima HighRoad vs Thule UpRide – załadowane rowery

Niemniej jednak, bagażniki rowerowe na dach nadal są preferowane przez wielu rowerzystów, a modele najnowszej generacji, które dotykają tylko kół rowerów, znacznie lepiej zabezpieczają cenny ładunek. Niezależnie od rodzaju ramy, kształtu i materiału, z jakiego została wykonana.

Yakima pierwsza wpadła na pomysł uchwycenia roweru za przednie koło. Jakiś czas temu dołączyło do niej Thule.

Jak działają uchwyty rowerowe na dach łapiące jednoślady za przednie koło?

Oba bagażniki utrzymują rower w pozycji pionowej, dzięki uchwyceniu za przednie koło. Jeśli zamontujesz przednie koło w płaszczyźnie pionowej, reszta roweru również pozostanie w tej pozycji. Oba uchwyty działają na tej koncepcji i oba zapewniają pewny i mocny chwyt. Koło umieszcza się w ramionach uchwytu, następnie tylną część unosi się i zaciska nią przednie koło. Drugie koło roweru jest mocowane w tradycyjny sposób, za pomocą pasków z ząbkami i klamry, przypinane do bagażnika.

Tyle podobieństw, jak przedstawiają się różnice między Thule UpRide a Yakima HighRoad?

Różnice w sposobie montażu między Yakima HighRoad a Thule UpRide.

Yakima i Thule zaciskają przednie koło w zupełnie inny sposób. A gdy wchodzimy w szczegóły tej recenzji, okazuje się, że Yakima HighRoad robi to lepiej.

Yakima-HighRoad-vs-Thule-UpRide-razem-na-dachu.jpg

Yakima HighRoad (po lewej) vs Thule UpRide(po prawej) – razem na dachu

Thule UpRide jest wyposażony w śruby do rowka T, które są kompatybilne z większością bagażników dachowych premium.

Thule UpRide jest już mniej więcej zmontowany, kiedy wyciągasz go z kartonu. W zestawie jest uchwyt do rowka T, który jest kompatybilny z aluminiowymi bagażnikami dachowymi firm Thule, Taurus, Yakima, Atera i wielu innych. Do starszych bagażników dachowych, z belkami o prostokątnym przekroju lub innych bagażników, które nie mają kompatybilnego rowka T, można dokupić adapter zaciskowy.

Yakima HighRoad jest wyposażona w bardziej elastyczną metodę montażu i jest dostarczana całkowicie zmontowana. Do mocowania wykorzystuje regulowany system z gumowanymi paskami ze stali nierdzewnej, który dostosowuje się do praktycznie każdego kształtu belek bagażnika dachowego. Aby uzyskać nieco bardziej estetyczny wygląd, można osobno dokupić zestaw do mocowania w oparciu o rowek T.

Oba bagażniki można przystosować do montażu po stronie kierowcy lub pasażera. Yakima jest pod tym względem łatwiejsza, ponieważ wystarczy tylko obrócić pasek, aby zabezpieczyć tylne koło.

W przypadku Thule konieczna jest rekonfiguracja niektórych części bagażnika, zgodnie z ilustrowaną instrukcją, którą znajdziesz w pudełku. Wymagany jest klucz imbusowy - jest w zestawie.

Całkowita długość Yakima HighRoad wynosi 140 cm, a Thule UpRide 164 cm. Bagażnik Thule jest nieco lżejszy i waży 7,85 kg w porównaniu do Yakimy, który waży 8,27 kg. Oba bagażniki rowerowe mają zacisk na tylne koło, który swobodnie przesuwa się po konstrukcji, więc będą odpowiednie do użytku z rowerami o różnych rozmiarach.

Oba systemy mocowania - rowek T od Thule i system taśm Yakima działają świetnie i są łatwe w montażu.

Zabezpieczenie rowerów przed kradzieżą – linki i zamki na kluczyk.

Oba bagażniki na rowery mają zintegrowane linki zabezpieczające, które są umieszczone w korpusie bagażnika, gdy nie są używane. Linka o grubości 8 mm w Yakima wydaje się trudniejsza do przecięcia niż linka w Thule, ale w obu przypadkach jest wystarczająco długa, aby przejść przez tylną część ramy i koło. Jeśli chcesz również zablokować przednie koło, będziesz musiał użyć dodatkowej linki blokującej.

Thule UpRide jest wyposażony w dwa zamki, jeden do mocowania samego bagażnika, a drugi do mocowania linki.

Thule-UpRide-zamek-zabezpieczajacy.jpg

Thule UpRide – zamek zabezpieczający

Yakima-HighRoad-zamek-zabezpieczajacy.jpg

Yakima HighRoad – zamek zabezpieczający

Obaj producenci pozwalają na dokupienie zamków na kluczyk i można je ujednolicić z innymi akcesoriami lub bagażnikami dachowymi tej marki, dzięki czemu wszystkie akcesoria będą otwierać się tym samym kluczykiem. Jednak żaden system blokujący nie gwarantuje pełnego bezpieczeństwa przed złodziejami. Zawsze myśl o blokadach tego typu jako odstraszaczu. Thule UpRide jest już wyposażony w zamki, w Yakimie trzeba je dokupić.

Porównanie Yakima HighRoad i Thule UpRide – jak przebiega załadunek rowerów.

Jak umieścić rower w uchwycie rowerowym Yakima HighRoad.

Załadunek rowerów na którykolwiek z tych bagażników jest znacznie łatwiejszy niż obsługa konwencjonalnych bagażników dachowych łapiących za ramę, ale Yakima tu przeważa prostotą: najpierw podnieś przednie zakrzywione ramię, a następnie wsuń w nie przednie koło roweru - w tym momencie rower jest już stosunkowo stabilny.

Yakima-HighRoad-ramie-mocujace.jpg

Yakima HighRoad – ramię mocujące

Następnie unieś tylne zakrzywione ramię (uważaj, aby nie włożyć pedałów w to miejsce) i obróć dużą plastikową śrubę u podstawy uchwytu, aby stabilnie zamocować przednie koło.

Yakima-HighRoad-pokretlo.jpg

Yakima HighRoad - pokrętło

Pokrętło ma również praktyczną funkcję ograniczającą moment obrotowy - wystarczy je przekręcić, aż usłyszysz kliknięcie. Eliminuje to wszelkie domysły, czy rower jest już bezpiecznie zamocowany, czy nie (wymaga mocnego chwytu).

Poprzednie generacje bagażników rowerowych Yakima, z uchwytem na koło np. Yakima FrontLoader, wymagały dostosowania rozmiaru koła na przednim zakrzywionym ramieniu. Prostszy HighRoad tego nie wymaga, jednak warto wiedzieć, że Yakima Frontloader jest kompatybilna z rowerami o kołach od 20 do 29 ", HighRoad działa tylko z rowerami o rozmiarach kół od 26". Yakima opisuje, że HighRoad nadaje się do rowerów z oponami o szerokości od 23 mm do 83 mm. Sprawdziliśmy w praktyce, że wygodnie przewozi rower szosowy, szutrowy i rower górski.

Yakima-HighRoad-pasek-na-tylne-kolo.jpg

Yakima-HighRoad-pasek-na-tylne-kolo2.jpg

Yakima HighRoad – pasek na tylne koło

Jak umieścić rower w uchwycie rowerowym Thule UpRide.

Thule UpRide wykorzystuje dwa niezależne ramiona, które przecinają się (w kształcie X) i w tym miejscu łączą ze sobą.

Thule-UpRide-ramie-mocujace.jpg

Thule UpRide – ramię mocujące

Dwa ramiona Thule UpRide należy połączyć ze sobą przed ostatecznym dokręceniem.

Czynność umieszczania roweru w uchwycie Thule jest podobna do zapinania roweru w Yakima HighRoad: włóż przednie koło roweru do haka, a następnie podnieś tylne ramię. Oba ramiona mają regulowaną długość, aby dopasować je do koła. Komplikacja polega na tym, że muszą łączyć się w środku, tworząc kształt „X”, a jeśli nie ustawisz prawidłowych długości ramion, punkty połączeń nie będą się prawidłowo zazębiać.

Po połączeniu przednich i tylnych ramion, użyj plastikowej dźwigni, aby zablokować koło. Ukośnie umieszczony pasek tylnego koła Thule UpRide jest odrobinę lepszym rozwiązaniem, niż proste rozwiązanie „od lewej do prawej” od Yakimy.

Gdy przednie koło roweru jest zamocowane, zabezpieczamy również tylne koło. Thule zapewnia szerszą kompatybilność w zakresie wielkości kół niż Yakima HighRoad, ale taką samą jak Yakima FrontLoader. Dobrze współgra z rozmiarami kół od 20 do 29 cali i szerokościami opon do 3 cali (przy użyciu opcjonalnego adaptera nawet o szerokości do 5 cali). Jednak nadal ma więcej ruchomych części i jest nieco bardziej kłopotliwy w użyciu.

Hak do mocowania przedniego koła ma kilka stopni wysunięcia, z małym okienkiem pokazującym rozmiary kół. Przed załadowaniem roweru na dach, ramię to należy wyregulować do odpowiedniego rozmiaru koła, co uzyskuje się po prostu pociągając zapadkę blokującą i wysuwając ramię na odpowiednią długość.

Jeśli wozisz tylko jeden rower (lub typ roweru) na raz, to ustawienie jest czymś, co robisz raz i możesz o tym zapomnieć. Należy jednak zauważyć, że gdy nie przewozisz roweru, nie będziesz w stanie złożyć przedniego ramienia haka do całkowicie płaskiej pozycji, jeśli ustawisz go na jeden z najmniejszych wymiarów kół.

W zakresie unieruchomienia tylnego koła Thule stosuje pasek mocujący z mocniejszą pozycją po przekątnej, na który wsuwany jest również gumowy ochraniacz obręczy. Jeśli nie przewozisz roweru zachowaj ostrożność, możesz łatwo go zgubić.

Thule UpRide dodatkowo posiada „bezpiecznik”. Jego działanie polega na tym, że dopiero po zwolnieniu zacisku tylnego paska na koło, możliwe jest rozłączenie przedniego i tylnego ramienia od siebie z pomocą dźwigni.

Thule-UpRide-pasek-na-tylne-kolo.jpg

Thule-UpRide-pasek-na-tylne-kolo2.jpg

Thule UpRide - pasek na tylne koło

Czynność zdejmowania rowerów z uchwytów Yakima HighRoad i Thule UpRide.

W obu przypadkach demontaż rowerów jest prosty. Po odblokowaniu tylnego koła wystarczy zwolnić tylne ramię otaczające przednie koło i zdjąć rower. Yakima jest tutaj najprostsza: całkowicie poluzuj pokrętło mocujące i opuść tylne ramię. W Thule zwolnij mechanizm zatrzasku tylnego ramienia, a następnie naciśnij małą dźwignię u dołu bagażnika, aby zwolnić połączenie ramienia „X”. Możesz teraz opuścić tylne ramię.

System Thule działa i jest relatywnie szybki, jeśli już się do niego przyzwyczaiłeś. Obie części mechanizmu „X” z zatrzaskiem na tylnym ramieniu są wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem i chociaż Thule wielokrotnie sprawdził się w tworzeniu niezawodnych produktów (popartych pięcioletnią gwarancją), prawdopodobnie lepiej sprawdziłaby się konstrukcja z wykorzystaniem większej ilości aluminium w newralgicznych obszarach. Tylne ramię w Thule UpRide może okazać się uciążliwe w użytkowaniu.

Warto zaznaczyć także, że tylne ramię Thule jest stosunkowo grube i może być problemem w rowerach, w których przednie koło znajduje się tuż pod spodem ramy. Dla porównania, tylne ramię Yakimy jest węższe i dotyka opony w dolnym miejscu. Żaden bagażnik nie będzie pasował do roweru z pełnowymiarowymi błotnikami.

Jazda z bagażnikiem rowerowym na dachu auta. Yakima HighRoad vs. Thule UpRide

Oba bagażniki dobrze spełniają swoje zadanie. Ani Thule lub Yakima nie wydawały niepokojących dźwięków podczas jazdy. Jeśli trwa sezon rowerowy i na co dzień jeździsz z uchwytem rowerowym na dachu aerodynamika jest bardzo ważna. Niestety bez dostępu do tunelu aerodynamicznego nie byłem w stanie określić, który bagażnik jest bardziej oszczędny, więc mogę dokonać pewnych szacunków jedynie na podstawie profilu przedniego bagażników - bez załadowanych rowerów.

Yakima-HighRoad-vs-Thule-UpRide-razem-na-dachu1.jpg

Yakima (po lewej) ma wyraźnie węższy profil przedni. Plastikowa podstawa Thule UpRide wyraźnie się wygina, gdy potrząsasz bagażnikiem na boki.

Pod względem wytrzymałości oba uchwyty chwytają przednie koło, dzięki czemu nie musisz martwić się o bezpieczeństwo. Jednak Yakima wygląda na bezpieczniejszą, co jest najbardziej widoczne w przypadku cięższego roweru górskiego. Jeśli potrząsasz rowerem na boki, widać wyraźne zagięcie plastikowej podstawy bagażnika Thule, zwłaszcza wokół punktu mocowania tylnego ramienia. Nie chodzi o to, że martwiłem się o bezpieczeństwo roweru (lub kierowców za mną), ale tego typu wygięcie mogło doprowadzić do długotrwałego zmęczenia materiału. Yakima wydaje się mieć przewagę ze względu na gładszą dolną powierzchnię i bardziej aerodynamiczny kształt górnej części produktu.

Niskie ciśnienie w oponach nie stanowi problemu w trakcie jazdy, ponieważ uchwyty wytwarzają odpowiednie podparcie. Nie używaj jednak uchwytów do przewożenia przebitej opony – bez powietrza. To niezmiernie istotne do prawidłowego działania uchwytów rowerowych tego typu, że potrzebują określonego ciśnienia w przedniej oponie.

Thule UpRide czy Yakima HighRoad – jaki uchwyt rowerowy trzymający za przednie koło wybrać?

Można uznać, że Yakima HighRoad „ukradła show”. Wcześniejsze doświadczenia tej szanowanej marki z USA z tego typu bagażnikami rowerowymi opłaciły się, a HighRoad to wysoce funkcjonalny i łatwy w użyciu produkt.

Thule ma zasłużoną reputację jako producent wysokiej klasy bagażników z imponującą dbałością o szczegóły. Thule UpRide ma wiele zalet, ale może okazać się, że nie spełni wysokich oczekiwań użytkowników przyzwyczajonych do standardów tej marki.

Jeśli podoba Ci się rodzaj mocowania roweru w uchwycie za przednie koło i chcesz przewozić tylko rowery dla dorosłych, kup Yakimę. Thule ma trochę lepsze mocowanie tylnego koła, ale Yakima prowadzi pod kątem prostoty konstrukcji. Jeśli nie musisz przewozić rowerów dziecięcych z małymi kołami, Yakima zyskuje kolejny punkt przewagi.

Jacek Radosz – Dyrektor Handlowy w Taurus


Komentarze