Rowerowy bagażnik na hak – co daje wtyczka 13-pin?

Wiadomości i wydarzenia

Od 2016 r. polskie prawo reguluje kwestie związane z trzecią tablicą rejestracyjną oraz rowerowym bagażnikiem na hak holowniczy. Decydując się na taką platformę, warto wiedzieć, że sprawa doboru odpowiedniej wiązki, która zapewnia połączenie elektryczne między hakiem samochodowym a bagażnikiem, może mieć duże znaczenie w praktyce użytkowania.

Bagaznik_rowerowy_Witter_ZX503_02_mat._pras._Witter.jpg

Zgodnie z obowiązującym obecnie w Polsce prawem, dopuszczalna jest sytuacja, kiedy bagażnik zasłania tylne światła pojazdu. W takim przypadku bagażnik powinien jednak posiadać własne światła tylne oraz miejsce na trzecią tablicę rejestracyjną. Z tą kwestią związana jest też sprawa odpowiedniej wiązki elektrycznej. Bagażnik ma bowiem posiadać m.in. kierunkowskazy, światła awaryjne, pozycyjne, przeciwmgielne, cofania oraz hamowania. Aby sprostać tym wymogom, użytkownik powinien więc korzystać z wiązki 13-pin.

Obecnie funkcjonują dwa typy wiązek – 7-biegunowe (7-pin) oraz 13-biegunowe (13-pin). Wiązki 7-pin oferują możliwość korzystania jedynie z podstawowych świateł. Wersja 13-pin to tymczasem także m.in. obsługa świateł cofania oraz stałe napięcie.

Osoby decydujące się na zakup bagażnika na hak powinny przy wyborze sprawdzić zatem, czy dany model bagażnika jest kompatybilny z wiązką 13-pin i czy posiada taką właśnie wtyczkę. Co ważne, aktualnie zdecydowana większość bagażników, które oferowane są przez specjalistyczne sklepy, jest wyposażona standardowo we wtyczki 13-pin.

Więcej informacji nt. rowerowych bagażników na hak można znaleźć tutaj, a szczegółowe informacje nt. haków holowniczych są dostępne tu.


Komentarze