Jak uchronić przed kradzieżą akcesoria do transportu oraz bagaże?

Porady

Podczas wyjazdów lubimy stwarzać sobie namiastkę domu i mimo coraz bardziej popularnego dążenia do minimalizmu, rzeczy, które zazwyczaj zabieramy ze sobą w podróż jest dużo.

Wartość samych akcesoriów do transportu potrafi być naprawdę spora, nie mówiąc o przewożonych bagażach, których utrata ma aspekt finansowy z jednej strony, z drugiej – oznacza zmarnowany urlop.

Jak więc zabezpieczyć sprzęt i ładunek przed kradzieżą?

Zapraszamy na przegląd sposobów, które proponują producenci.


taurus-artykul-ekspercki-jak-uchronic-sie-przed-kradzieza-infografika-01-21.10.jpg


JAK ZABEZPIECZYĆ BAGAŻNIK BAZOWY

W bagażnikach bazowych podstawowym zabezpieczeniem są zamki, po co najmniej jednym na belkę. W części bagażników samochodowych zamki stanowią element zestawu (np. Thule Evo WingBar, wszystkie modele Yakima), w przypadku innych producent pozostawia użytkownikowi decyzję o zabezpieczeniu bagażnika, przewidując jedynie miejsce do samodzielnego montażu zamków.

Taką sytuację mamy np. w przypadku bagażnika bazowego Taurus CurryUp lub włoskiej firmy Aurilis lub Cam – po wyjęciu zaślepek w stopach możemy zainstalować dokupiony oddzielnie zestaw zamków.

RODZAJE ZABEZPIECZEŃ STOSOWANYCH W BAGAŻNIKACH ROWEROWYCH MONTOWANYCH NA DACHU

Skala kradzieży rowerów z bagażników dachowych w naszym kraju jest duża i jeśli nawet osobiście jej nie doświadczyliśmy, to z pewnością każdy zna kogoś, kto miał mniej szczęścia.

Strata samego uchwytu rowerowego również może być dotkliwa finansowo. Cena pojedynczego bagażnika może sięgać 699 zł (np. Yakima HighRoad w wersji z zamkami)

2017_Lato_Taurus_BikeUp_Pro_20.jpg

Jakie możliwości zabezpieczenia oferują nam producenci?

Przede wszystkim jest to zamknięcie uchwytu na bagażniku bazowym oraz zamek zabezpieczający rower. W zależności od modelu bagażnika zamek ten może znajdować się w gałce dociskającej uchwyt mocujący ramę (jeśli mamy do czynienia z klasycznym bagażnikiem mocującym za ramę, np. Taurus BikeUp, Thule FreeRide) lub zapięciu przedniego widelca (w przypadku bagażników mocujących za widelec, np. Yakima HighSpeed).

W przypadku wspomnianego wcześniej uchwytu Thule UpRide i Yakima HighRoad, mocującego rower za przednie koło bez kontaktu z ramą, zabezpieczenie ma formę stalowej linki wyposażonej w zamek, która jest wysuwana z tyłu uchwytu rowerowego.

Thule w swojej ofercie posiada również dodatkowe zabezpieczenie rowerów – tzw. Wheel Strap Locks, czyli specjalne blokady, nakładane po zapięciu na końcówki pasków mocujących koła na belce, które utrudniają ich odpięcie.

 

ZABEZPIECZENIE PLATFORMY ROWEROWEJ MONTOWANEJ NA HAKU HOLOWNICZYM

Platforma rowerowa to niezwykle wygodny sposób na transport rowerów, a jednocześnie spory wydatek. Tańsze modele spełniające wszystkie wymagania, to koszt około 900 zł (np. Taurus Basic Plus 3), ale już za Thule EasyFold XT musimy przeznaczyć trzy razy więcej. Dodajmy do tego koszt przewożonych (czasem nawet czterech) rowerów i okazuje się, że na haku możemy mieć jednorazowo kilka lub kilkanaście tysięcy złotych.

Jakimi zabezpieczeniami dysponujemy w tym przypadku?

Po pierwsze zamknięciem platformy na haku. W dostępnych na rynku platformach znajdziemy dwa rodzaje rozwiązań – standardowy zamek zapinający platformę na kuli haka oraz dodatkowo wyjmowany uchwyt rączki, bez którego w sposób nieinwazyjny nie zdejmiemy bagażnika (tego rodzaju zabezpieczenie stosowane jest np. w platformach Aurilis Smart Rider).

Kolejna sprawa to zabezpieczenie rowerów. Tutaj dysponujemy standardowo zamknięciem roweru w uchwycie - zamek znajduje się w gałce, którą dokręcamy uchwyt ramy.

W większości platform zamki znajdują się w zestawie

Zarówno do zamków zabezpieczających platformę w uchwycie, jak i do zamków zabezpieczających rowery pasuje jeden, ten sam klucz. Problem pojawia się przy dokupieniu do platformy dodatkowego ramienia na 3. lub 4. rower – dostajemy wówczas w zestawie zamek z innym kluczem. Rozwiązaniem jest wymiana wszystkich wkładek lub pogodzenie się z koniecznością użytkowania kilku kluczy, co może być dość kłopotliwe.

 

2016_Lato_Taurus_Whispbar_Hel_Kia_1.jpg

 

JAK ZABEZPIECZYĆ SPRZĘT NARCIARSKI?

Jak wygląda bezpieczeństwo sprzętu zimowego, transportowanego przy pomocy uchwytów narciarskich?

Większość z nich wyposażona jest fabrycznie w zamek, który zabezpiecza zarówno narty i deski snowboardowe, jak i sam uchwyt. Bez otwarcia zamka nie podniesiemy ramienia mocującego, a bez podniesienia ramienia, nie odmotujemy uchwytu.

 

2016_Zima_Taurus_Whispbar_9.jpg

 

ZABEZPIECZENIE ZAWARTOŚCI BOXA

Standardowo boxy wyposażone są w zamki z tzw. ryglowaniem wielopunktowym, co oznacza, że jeden zamek odpowiedzialny jest za opadanie wszystkich rygli. W boxach otwieranych dwustronnie (np. Taurus Adventure czy Taurus Xtreme) zamki montowane są po obu stronach i do obu pasuje jeden klucz.

Sam box dachowy zabezpieczony jest przed kradzieżą za pomocą systemu montażu – mocowanie ukryte jest w środku, aby się do niego dostać, trzeba sforsować najpierw zewnętrzne zamki.

Bez wątpienia dla skuteczności zabezpieczenia boxa podstawowe znaczenie ma jakość zamka i klucza. Wyższe modele boxów wyposażone są w solidniejsze wkładki i bardziej skomplikowany zamek – np. system zapadek możliwy do otwarcia jednym, konkretnym kluczem, którego nie da się podrobić. Sforsowanie takiego zamka przez potencjalnego złodzieja zajmie więcej czasu i będzie wymagało specjalistycznych narzędzi, dzięki czemu szanse na ocalenie naszego bagażu znacznie rosną.

 

2016_Lato_Alpy_Taurus_Adventure_10.jpg

 

SYSTEM JEDNEGO KLUCZA

Bagażnik bazowy, box, bagażniki narciarskie, rowerowe, na sprzęt wodny – zabieramy w podróż coraz więcej rzeczy, do transportu których potrzebujemy coraz więcej akcesoriów. Nie jesteśmy jednak skazani na pilnowanie pęku kluczy, osobnego do każdego bagażnika i każdorazowe szukanie tego właściwego. Producenci akcesoriów do transportu, by ułatwić nam życie, stosują system zamków z wymiennymi wkładkami, który znacznie ułatwia ich obsługę.

Thule oferuje nam One-Key System - wymienne, unikalne wkładki do zamków, kompatybilne ze wszystkimi akcesoriami Thule. Wkładki dostępne są standardowo w zestawach po 4, 6, 8, 12 lub 16 sztuk lub w dowolnej ilości na zamówienie indywidualne. Wymiana wkładek pozwala na zamykanie poszczególnych bagażników (i boxa) jednym kluczem.

Podobne rozwiązanie stosuje coraz bardziej popularna na naszym rynku, zwłaszcza w segmencie bagażników rowerowych, amerykańska Yakima. Jej Same Key System działa analogicznie, jak w przypadku Thule – zakup i wymiana unikalnych wkładek (zestawy po 2, 4, 6, 8, 10 sztuk), pasujących do zamków stosowanych we wszystkich akcesoriach do transportu, umożliwia posługiwanie się wyłącznie jednym kluczem.

Warto przewidzieć większą liczbę wkładek, aby dysponować zapasową w razie zniszczenia zamka przy próbie kradzieży, złamania klucza w zamku czy innych problemach z otwarciem lub chęci dokupienie kolejnego bagażnika

 

ZAMKI W ZESTAWIE I ZAMKI JAKO OPCJA

W części produktów zamki zabezpieczające są ich integralną częścią. W innych producenci pozostawiają opcję samodzielnego montażu dokupionego oddzielnie zamka. Rozważając zakup bagażnika w aspekcie ceny, warto zwrócić na to uwagę, czasem pozorna oszczędność narazi nas na dodatkowy wydatek i kłopot związany z instalacją.

 

DODATKOWE ZABEZPIECZENIA

Oprócz standardowych, często montowanych fabrycznie zamków zabezpieczających bagażniki i boxy, niektórzy producenci oferują dodatkowe zabezpieczania sprzętu i przewożonych z jego pomocą bagaży.

Również Thule ma w swojej ofercie ponadstandardowe zabezpieczenia, które możemy dokupić w celu lepszej ochrony przewożonego sprzętu. Funkcję taką spełnia Thule Cable Lock lub Yakima SKS Cable (powlekana tworzywem stalowa linka, wyposażona w zamek kompatybilny z OKS), czy wspomniany już wcześniej Thule Wheel Strap Locks lub Yakima Ripcord (zestaw blokujący paski do kół w bagażnikach rowerowych).

W trosce o bezpieczeństwo swojego sprzętu możemy wykazać się własną inicjatywą i oprócz standardowych zamków, proponowanych przez producentów bagażników i boxów, szukać dodatkowych rozwiązań.

W przypadku rowerów z pewnością sprawdzą się tradycyjne zapięcia kablowe, w formie linki czy łańcucha, którymi możemy unieruchomić sam sprzęt i przytwierdzić go do bagażnika.

Ryzyko utraty samochodu, jego wyposażenia i bagaży z pewnością jest różne, w zależności od kierunku naszych podróży.

Do najbezpieczniejszych destynacji w Europie należą zdecydowanie kraje skandynawskie - podróżując po nich zazwyczaj bez konsekwencji możemy zapomnieć o zabezpieczeniach i oddać się beztroskiemu odpoczynkowi. O takim poczuciu bezpieczeństwa podczas krajowych podróży na razie możemy tylko pomarzyć, lepiej zatem trzymać się założenia „strzeżonego Pan Bóg strzeże” i zadbać o dobre zamknięcie zarówno akcesoriów do transportu, jak i samego ładunku. W 100% może nie uchronić nas to przed kradzieżą, ale z pewnością ją utrudni.

 


Komentarze