Łańcuchy śniegowe, czyli pewność i bezpieczeństwo

Wiadomości i wydarzenia

W trakcie sezonu zimowego śnieg może mieć znaczący i bardzo negatywny wpływ na warunki drogowe. Optymalnym zabezpieczeniem przed takimi sytuacjami są łańcuchy śniegowe. W Polsce na niektórych odcinkach dróg ich użycie może być wręcz obowiązkiem. W dużej części pozostałych krajów Europy obowiązują zbliżone regulacje. W każdym razie najlepszym rozwiązaniem jest pomyślenie o łańcuchach jeszcze przed wyruszeniem np. w podróż w górskie i mocno zaśnieżone tereny.

Lancuchy_sniegowe_-_zdjecie_ilustracyjne_01.jpg

Często mówi się, że kierowca zdaje sobie sprawę z potrzeby posiadania łańcuchów dopiero wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebuje, ale niestety nie ma ich na wyposażeniu swojego pojazdu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednio wczesny zakup łańcuchów – dotyczy to szczególnie osób planujących wyjazd w górskie rejony, gdzie prawdopodobieństwo konieczności użycia łańcuchów jest największe.

Kiedy użycie łańcuchów jest obowiązkowe?

W trakcie zimy na niektórych odcinkach polskich dróg użycie łańcuchów może być po prostu obowiązkiem, o czym informują odpowiednie znaki drogowe. Podobnie jest w dużej części innych państw europejskich. Na liście takich krajów znajdują się m.in. Austria, Czechy, Francja, Hiszpania, Lichtenstein, Niemcy, Szwajcaria, Węgry i Włochy. Czasem kierowcy muszą także liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. Przykładowo, w Austrii używane łańcuchy muszą spełniać krajowe normy Ö-Norm. Do innych ważnych standardów należą np. TÜV (Niemcy) oraz CUNA (Włochy).

Lancuchy_sniegowe_-_zdjecie_ilustracyjne_02.jpg

Jak wybrać łańcuchy śniegowe?

Decydując się na łańcuchy śniegowe, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, czy dany model będzie pasować do posiadanego pojazdu. Kluczowe znaczenie mają wymiary opon – szerokość, wysokość profilu oraz średnica osadzenia na feldze (np. 215/55 R16). Należy też sprawdzić, jak wielka w danym samochodzie jest przestrzeń pomiędzy oponą i elementami zawieszenia. W niektórych przypadkach pasować mogą bowiem np. tylko specjalne łańcuchy-nakładki lub bardzo cienkie łańcuchy, które odstają od opony na nie więcej niż 7 mm.

Aktualnie za najbardziej bezpieczne, czyli najbardziej wytrzymałe, uznawane są łańcuchy ze stali stopowych, w tym szczególnie hartowanych. Pod względem efektywności przodują asymetryczne konstrukcje na bazie rombu, zwiększające w wyraźny sposób przyczepność na śliskich nawierzchniach.

Co istotne, w przypadku łańcuchów zimowych można zdecydować się również na zakup z opcją zwrotu, który stanowi swego rodzaju „polisę antypoślizgową”.

Więcej informacji nt. łańcuchów śniegowych można znaleźć tutaj.


Komentarze