Łańcuchy śniegowe, czyli pewność i bezpieczeństwo
W trakcie sezonu zimowego śnieg może mieć znaczący i bardzo negatywny wpływ na warunki drogowe. Optymalnym zabezpieczeniem przed takimi sytuacjami są łańcuchy śniegowe. W Polsce na niektórych odcinkach dróg ich użycie może być wręcz obowiązkiem. W dużej części pozostałych krajów Europy obowiązują zbliżone regulacje. W każdym razie najlepszym rozwiązaniem jest pomyślenie o łańcuchach jeszcze przed wyruszeniem np. w podróż w górskie i mocno zaśnieżone tereny.
Często mówi się, że kierowca zdaje sobie sprawę z potrzeby posiadania łańcuchów dopiero wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebuje, ale niestety nie ma ich na wyposażeniu swojego pojazdu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednio wczesny zakup łańcuchów – dotyczy to szczególnie osób planujących wyjazd w górskie rejony, gdzie prawdopodobieństwo konieczności użycia łańcuchów jest największe.
Kiedy użycie łańcuchów śniegowych jest obowiązkowe?
W trakcie zimy na niektórych odcinkach polskich dróg użycie łańcuchów może być po prostu obowiązkiem, o czym informują odpowiednie znaki drogowe. Podobnie jest w dużej części innych państw europejskich. Na liście takich krajów znajdują się m.in. Austria, Czechy, Francja, Hiszpania, Lichtenstein, Niemcy, Szwajcaria, Węgry i Włochy. Czasem kierowcy muszą także liczyć się z dodatkowymi obowiązkami. Przykładowo, w Austrii używane łańcuchy muszą spełniać krajowe normy Ö-Norm. Do innych ważnych standardów należą np. TÜV (Niemcy) oraz CUNA (Włochy).
Jak wybrać łańcuchy śniegowe?
Decydując się na łańcuchy śniegowe, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim to, czy dany model będzie pasować do posiadanego pojazdu. Kluczowe znaczenie mają wymiary opon – szerokość, wysokość profilu oraz średnica osadzenia na feldze (np. 215/55 R16). Należy też sprawdzić, jak wielka w danym samochodzie jest przestrzeń pomiędzy oponą i elementami zawieszenia. W niektórych przypadkach pasować mogą bowiem np. tylko specjalne łańcuchy-nakładki lub bardzo cienkie łańcuchy, które odstają od opony na nie więcej niż 7 mm.
Aktualnie za najbardziej bezpieczne, czyli najbardziej wytrzymałe, uznawane są łańcuchy ze stali stopowych, w tym szczególnie hartowanych. Pod względem efektywności przodują asymetryczne konstrukcje na bazie rombu, zwiększające w wyraźny sposób przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Co istotne, w przypadku łańcuchów zimowych można zdecydować się również na zakup z opcją zwrotu, który stanowi swego rodzaju „polisę antypoślizgową”.
Więcej informacji nt. łańcuchów śniegowych można znaleźć tutaj.